hanshiekeflorieisoldehidde.reismee.nl

Belum Rainforest - Temagor Lake

Gister zijn we de hele dag op excursie geweest. Met een boot, over het Temagor Lake (stuwmeer), op allerlei plaatsen aanleggen en stukken wandelen. De boot had een flinke motor, dus het ging hard. Florie vindt dat altijd fantastisch, maar onze gids, die toch al vrij weinig Engels sprak, konden we dan helemaal niet verstaan. Bij de eerste stop gingen we op zoek naar Rafflesia's. Dat is de grootste bloem op aarde, maar hij is moeilijk te vinden. De Orang Asli, de plaatselijke inboorlingen, gebruiken hem als desinfecterend middel. Tijdens de klim recht naar boven kleefden de eerste bloedzuigers aan onze benen. Als je ze er af trekt geeft dat wel wat bloed, maar het is niet gevaarlijk.

Daarna op zoek naar olifanten. Die zijn hier zeldzaam, maar ze zijn er wel. We vonden alleen verse olifantenpoep. Wel zo rustig. De volgende stop was in een dorp van Orang Asli. Dat was wel leuk, maar ook een beetje genant. Wat we, door het slechte Engels van onze gids, niet hadden begrepen, was dat het gebruikelijk is dat je eten en snoep voor ze meeneemt. Ons leek dat, toen we dat eenmaal begrepen hadden, toch niet echt de manier van ontwikkelingswerk. We hebben armbandjes en pijltjesblaaspijp gekocht. En wat foto's gemaakt.

Als laatste stop gingen we lunchen in een basiskamp in het oerwoud, vlak naast een waterval. Hidde en Hans gingen nog een stuk verder omhoog en konden echt onder een waterval ' douchen'. Isolde en Florie gingen ook zwemmen maar zagen al gauw een slang zwemmen. Dat was wel even eng, maar de slang was snel verdwenen.

Eenmaal weer thuis ging Hidde oefenen met karpers schieten. Er zijn een aantal Nederlandse gezinnen die ongeveer dezelfde route reizen als wij, dus dat is gezellig. Je kunt hier prachtig zwemmen en vanaf een hoge boot in het water springen. Daarna eten en spelletjes doen.

Vanacht was er diverse keren geen stroom. Dat merk je omdat het dan opeens heel stil wordt. De airco's vallen uit.

Vandaag doen we het rustig aan. Misschien gaan we nog kanoen. Maar anders lekker lezen, spelletjes doen en zwemmen. Morgen reizen we door naar Kota Bahru. Al weer de een na laatste stop van de reis.

Liefs van ons allemaal

oma en opa, mamma en pappa

Laat ik nou niet meer weten of ik de reactie op het reisverhaal verstuurd heb! Daarom maar opnieuw gereageerd. Er was vandaag en gisteren zeker een storing want er stond steeds dat de server niet te bereiken was. Of misschien deed ik wel wat fout. Nu is het zeker verholpen. Spannend hoor, al die leuke dingen. Zo zie je nog eens wat nieuwe dingen van de wereld. Fijn dat de kinderen het allemaal leuk vinden en jullie natuurlijk ook. Van Florie hadden we al gehoord van de bloedzuigers en de olifantenpoep. Bedankt voor de tip om op Schier bij de biliotheek te computeren. Zullen we zeker doen. Veel plezier verder op de laatste tocht en tot ziens op de computer. Veel liefs van ons.